PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM.
WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO W DUŻEJ CERKWICY
Nauczyciele Szkoły Podstawowej im.
Władysława Broniewskiego w Dużej Cerkwicy budują z uczniami relacje oparte na
zaufaniu, prowadzą rozmowę ucząc nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii,
szacunku i tolerancji. Kształtują jednostki twórcze, kreatywne, zdolne do
sterowania własnym rozwojem w szkole i poza nią. Nauczyciele pomagają uczniom
lepiej rozumieć otaczający świat i zasadność własnych postaw, rozwijają
umiejętności komunikacyjne, które umożliwiają dialog z innymi, wspierają rozwój
indywidualny i społeczny ucznia, wskazują jak i gdzie szukać sposobów radzenia
sobie z zagrożeniami związanymi zarówno z poszukiwaniem własnej tożsamości, jak
i wzorcami do naśladowania. Własnym zachowaniem i postawą dają przykład do
naśladowania w budowaniu więzi społecznych.
I.
Wprowadzenie
Treści programu
wychowawczo-profilaktycznego wynikają z przepisów Ustawy Prawo Oświatowe oraz z
treści podstawy programowej kształcenia
ogólnego, określonej rozporządzeniem MEN z 14 lutego 2017 roku.
Program dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska
lokalnego. Integruje realizowane dotychczas działania wychowawcze oraz
profilaktyczne i opracowany został w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb
w zakresie zapobiegania zagrożeniom.
Program wychowawczo-profilaktyczny
Szkoły Podstawowej w Dużej Cerkwicy obejmuje wszystkie działania i treści o charakterze wychowawczym i
profilaktycznym, gdzie wychowanie rozumiane jest jako proces wspomagania
ucznia w rozwoju, oparty na indywidualnej osobowej relacji poszanowania
godności
obu stron (wychowawcy, rodzica, nauczyciela oraz wychowanka), które
współdziałają ze sobą, dążąc do osiągnięcia celów wychowania tj. do osiągnięcia pełnej dojrzałości ucznia w
czterech podstawowych sferach: fizycznej,
rozumianej jako prowadzenie zdrowego stylu życia; psychicznej (emocjonalnej
i intelektualnej), która oznacza
ponoszenie odpowiedzialności za siebie i współodpowiedzialności za innych oraz
otaczający świat; społecznej, która oznacza konstruktywne pełnienie ról
społecznych oraz duchowej oznaczającej posiadanie systemu wartości oraz
poczucia sensu życia i istnienia człowieka. Wychowawca w tym procesie jest
odpowiedzialny za tworzenie warunków do rozwoju każdego ucznia, a wychowanek
odpowiedzialny jest za korzystanie z nich.
Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły
Podstawowej w Dużej Cerkwicy obejmuje wszystkie działania wspomagające
wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami, które jednocześnie ograniczają i
likwidują czynniki ryzyka, mogące zaburzać jego prawidłowy rozwój i zdrowe
życie. Chcemy, by nasza szkoła była
bezpieczna, by nie dochodziło do zakłócania procesów wychowawczych, które
prowadzą do dezorganizacji procesu dojrzewania dzieci i młodzieży oraz zaburzeń
w zachowaniu. Chcemy dostarczać wszystkim odbiorcom wiarygodnych informacji na
temat warunków zdrowego życia i występujących zagrożeń, by w konsekwencji
nauczyć uczniów odpowiedzialności za własne wybory. Chcemy rozwijać u dzieci
więzi z grupą społeczną, aby panowało poczucie przynależności do grupy,
kształtować komunikatywność, kreatywność i empatię, umiejętności podejmowania
decyzji i reguły sprzyjające zdrowemu życiu, które jednocześnie eliminują możliwość
wystąpienia dysfunkcji.
Program realizowany będzie przez
wychowawców klas, podczas godzin z wychowawcą oraz nauczycieli wszystkich
przedmiotów, specjalistów: logopedę, pedagoga, pielęgniarki szkolnej oraz
pozostałych pracowników szkoły we współpracy z rodzicami i środowiskiem
lokalnym. Obowiązkiem nauczycieli wychowawców i nauczycieli przedmiotów oraz
specjalistów jest opracowanie planów wychowawczo-profilaktycznych klas na bazie
szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
II.
Główne cele programu
Nadrzędnym celem programu jest
wychowanie, rozumiane jako wspieranie wychowanka
w rozwoju oraz profilaktyka rozumiana jako interwencja kompensująca niedostatki
wychowania. Naszym celem jest kształtowanie prozdrowotnych wzorców
konsumpcyjnych, umiejętności intrapsychicznych ucznia, które pozwolą radzić
sobie ze sobą i z wyzwaniami świata oraz budowanie jego odporności na potencjalne zagrożenia. Działania
określone w niniejszym programie umożliwiają spójne środowisko wychowawcze, w którym wartości
i normy życia są zrozumiałe dla
wychowanka, w którym wychowawcy
współpracują, wspierając ucznia w integralnym rozwoju i osiąganiu pełni człowieczeństwa. Podstawowym zadaniem
realizowanego programu jest poszukiwanie sposobu wspomagania dzieci i młodzieży
w poszanowaniu wartości, akceptowaniu, przeżywaniu
i urzeczywistnianiu ich. Działania wychowania i profilaktyki łączą
wartości i normy, traktując (w ślad za zapisami Ustawy Prawo Oświatowe) „nauczanie
i wychowanie jako respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości, przyjmując zasady
etyki jako uniwersalne”. W nawiązaniu do tychże zasad etyki prowadzone będą
działania szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
III.
Obowiązujące akty prawa
·
Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72)
·
Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka
·
Międzynarodowy
Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych
·
Konwencja
o Prawach Dziecka
·
Ustawa
Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku
·
Rozporządzenie
MEN z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia
ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia
ogólnego dla szkoły policealnej
·
Ustawa
Karta Nauczyciela
·
Programy
narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia
IV.
Przy opracowaniu programu
uwzględniono:
·
obowiązujące
przepisy prawa
·
analizę
dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły
·
diagnozę
oczekiwań rodziców przeprowadzoną badaniami na temat kluczowych celów
wychowawczych stawianych przez rodziców w procesie wychowawczym na temat
przyszłości ich dziecka oraz oczekiwań rodziców w stosunku do szkoły i
szkolnych specjalistów w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju
·
ocenę
potencjału i możliwości rozwojowych uczniów (na podstawie wyników egzaminów
państwowych uczniów kończących poprzedni etap edukacyjny, wyniki testów wewnątrzszkolnych,
wyniki olimpiad, konkursów i zawodów sportowych, wolontariat, samorządność
itp.)
·
identyfikacji
środowiska lokalnego
·
zasoby
szkoły: przygotowanie merytoryczne nauczycieli do podejmowania działań wychowawczych
i profilaktycznych, zasoby materialne (boisko szkolne, pracownie, sala gimnastyczna)
zasoby techniczne (wyposażenie pracowni), zasoby organizacyjne (wolontariat
uczniowski).
V.
Charakterystyka absolwenta
Działania zawarte w programie
zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, którego niezależnie od
posiadanych indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i uzdolnień cechować będzie posiadanie uniwersalnych cech
warunkujących odpowiednie funkcjonowanie
we współczesnym świecie i najbliższym środowisku.
Absolwent
kończący szkołę:
- dobrze funkcjonuje w swoim środowisku rówieśniczym,
w szkole i w domu
- jest pogodny, pozytywnie nastawiony do otoczenia,
jednak nie bezkrytycznie
- umiejętnie komunikuje się z innymi, dostosowuje
się do zachodzących zmian, reguł i zasad które wyznaczają kierunek jego
działania
- umiejętnie szuka sposobów radzenia sobie z
zagrożeniami związanymi z poszukiwaniem własnej tożsamości oraz wzorców do
naśladowania , potrafi prosić o pomoc w sytuacjach dla niego trudnych,
- jest twórczy, kreatywny i zdolny sterować swoim
kształceniem w szkole i poza nią
- potrafi nawiązać serdeczne kontakty, odnosi się z
szacunkiem do innych, jest sympatyczny, tolerancyjny, empatyczny i ciekawy
świata
- jest otwarty na inne kultury, posiada
umiejętności porozumiewania się w języku obcym
- jest samodzielny, potrafi współdziałać w zespole,
poszukuje nowych rozwiązań, wymienia się doświadczeniami z innymi, potrafi
porządkować i rozwiązywać problemy
- potrafi współdziałać z innymi, jest wrażliwy na
los potrzebujących, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie i
życie społeczne.
VI.
Program określa działania w
wydzielonych obszarach:
a) Działaniach wychowawczych – promujących
zdrowie oraz wspomagających uczniów w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie
pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej oraz
aksjologicznej.
b)
Działaniach edukacyjnych – mających na celu poszerzanie wiedzy z zakresu
promocji zdrowia
i zdrowego stylu życia, prowadzących do radzenia
sobie ze stresem, opierania się naciskom
otoczenia, oraz nabywania umiejętności rozwiązywania konfliktów.
c)
Działaniach informacyjnych – na temat skutków zachowań ryzykownych z
uwzględnieniem edukacji prawnej.
d) Działaniach profilaktycznych wspierających uczniów:
* w rozwoju i zdrowym stylu życia, podejmując
działania ograniczające zachowania ryzykowne
* którzy
ze względu na swoją sytuację materialną, rodzinną i środowiskową lub
uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań
ryzykownych.
* u
których rozpoznano wczesne objawy zażywania środków odurzających i
psychoaktywnych.
VII.
Uczestnicy programu
Rodzice
Rodzice uczniów naszej szkoły znają
i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji. W naszej
szkole pamiętamy o tym, że uczniowie otrzymują dość zachęty, aby uczyć się
śmiałości, w pełni aprobowani uczą się lubić samych siebie, często słyszą słowa
uznania, uczą się stawiać sobie cele, wychowani są w poczuciu bezpieczeństwa,
uczą się ufać sobie i innym, otaczani są rzetelnością i uczciwością, uczą się,
czym jest prawda i sprawiedliwość. Dzieci, które mają trudności
w nauce potrzebują naszego zrozumienia, wsparcia.
Wychowawcy
Prowadzą w różnych formach
szkolenia, konsultacje dla rodziców, dążą w swojej pracy do integracji zespołu
klasowego, sprawują opiekę wychowawczą
nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój
i przygotowują do życia w rodzinie i w
społeczeństwie, poznają warunki życia i
nauki swoich wychowanków, uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces
poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości, realizują w toku pracy
wychowawczo-profilaktycznej treści i cele niniejszego programu oraz nadzorują
pomoc psychologiczno-pedagogiczną w swojej klasie.
Nauczyciele
Wszyscy nauczyciele realizują
Program Wychowawczo-Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy
uwzględniają go przy realizacji klasowych planów pracy. Nauczyciele mają
obowiązek reagowania na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci,
wspierają swoją postawą
i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, udzielają pomocy w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w
oparciu o rozpoznanie potrzeb, odpowiadają za życie, zdrowie
i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, np. na
wycieczkach szkolnych, świadczą pomoc psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej
pracy z uczniem.
Uczniowie
Wszyscy
uczniowie naszej szkoły są poddani oddziaływaniom tego programu.
Pedagog szkolny, logopeda
Udzielają pomocy dzieciom, które
znajdują się w trudnej sytuacji życiowej oraz dzieciom, które padły ofiarą
przestępczości. W sposób zdecydowany reagują na obecność w szkole osób obcych,
które swoim podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia. Współpracują
z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez dzieci, szczególnie
z rodzin zaniedbanych środowiskowo. Współpracują z policją, z sądem dla
nieletnich, kuratorami (w razie zaistniałej potrzeby), z Miejskim
Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Państwową Strażą Pożarną. Kształtują u uczniów i
ich rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających
z popełnionych czynów. Prowadzą zajęcia terapeutyczne z dziećmi: indywidualne i
grupowe, stosują profilaktykę zachowań ryzykownych wśród uczniów. Organizują
spotkania i prelekcje dla rodziców na tematy związane z procesem nauczania i
wychowania, udzielają wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych
wychowawczo i losowo, współpracują z nauczycielami w zakresie procesu
nauczania i wychowania uczniów.
VIII.
Diagnoza zagrożeń
Szkoła Podstawowa im. Władysława
Broniewskiego w Dużej Cerkwicy każdego roku szkolnego przeprowadza diagnozę
środowiska wychowawczego, analizuje potrzeby i zasoby. W celu urealnienia
sytuacji wychowawczej w szkole, a w efekcie profilaktycznej korzystamy z:
- badań ankietowych skierowanych
do rodziców na temat atmosfery w szkole oraz warunków organizacji nauki w
niej
- spostrzeżeń wychowawców na
temat zachowań problemowych w klasie
- ludzkich zasobów szkoły tj. kompetencji
kadry kierowniczej, kompetencji zawodowych nauczycieli rozwijanych poprzez
dodatkowe doskonalenie się oraz kompetencji szkolnych specjalistów (pedagoga,
pielęgniarki szkolnej), szkolnych realizatorów programów profilaktycznych,
z kompetencji specjalistów spoza szkoły – współpracujących z nią, rodziców oraz wolontariuszy).
W
wyniku diagnozy i ewaluacji dotychczasowych programów wyłoniono następujące
obszary problemowe:
………………………………………..
IX.
Zadania wychowawczo-profilaktyczne realizowane
w latach 2017-2020
- sfera
fizycznego rozwoju ucznia – „edukacja zdrowotna”
Działania wychowawcze
|
Działania edukacyjne skierowane
do całej społeczności szkolnej
|
Formy działań profilaktycznych
|
1.Wspomaganie
uczniów w rozwoju ukierunkowane na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze
fizycznej – kształtowanie postaw sprzyjających zdrowiu.
|
1. Kształtowanie
nawyku dbania
o własne zdrowie, estetykę własną
i otoczenia. Utrzymanie higieny ciała
i dbałość o schludny wygląd.
2.
Nabywanie umiejętności zdrowego stylu życia. Umiejętne zagospodarowanie czasu
wolnego – zajęcia z wychowawcą.
3. Kształtowanie
sprawności fizycznej
i odporności. Rozwijanie nawyku uprawiania sportu i posiadanych predyspozycji
do uprawiania dyscyplin sportowych.
|
- Działania
informacyjne – dostarczanie wiarygodnych informacji na temat warunków
zdrowego życia
- Długofalowe
wspieranie ucznia w rozwoju
i zdrowym stylu życia poprzez:
- realizację
zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej
- prowadzenie
pogadanek na godzinach wychowawczych zgodnie z treściami uwzględnionymi w
podstawie programowej
- Organizacja
wypoczynku w czasie wolnym, konkursów dotyczących zdrowego stylu życia
- Organizacja
kół zainteresowań promujących zdrowy styl życia
- Lekcje
wychowania fizycznego, biologii, przyrody, informatyki, edukacji
wczesnoszkolnej, WOS, Techniki i
Edukacji dla bezpieczeństwa
|
2. Rozwijanie
poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje
i innych.
|
1. Kształtowanie
umiejętności interpersonalnych; kształtowanie umiejętności kontrolowania
emocji
i radzenia sobie ze stresem.
2. Kształtowanie
umiejętności podejmowania decyzji.
3. Zachowanie
zasad bezpieczeństwa poruszania się na drogach i ulicach (bezpieczna droga do
szkoły).
|
- Wyposażenie
w umiejętności skutecznego dbania o własne zdrowie
- Spotkania
ze specjalistami
- Gazetki
ścienne i ulotki
- Udział
w ogólnopolskich akcjach i konkursach prozdrowotnych
-
Spotkania z higienistką szkolną i pedagogiem
|
3. Ugruntowanie
wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania się, uświadamianie korzyści z aktywności
fizycznej. Stosowanie profilaktyki.
|
1. Poszerzanie
wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
2. Kształtowanie
prozdrowotnych wzorców konsumpcyjnych.
3. Dbanie
o rozwój wiedzy
i umiejętności zawodowych nauczycieli o umiejętności dotyczące problematyki
związanej z uzależnieniami.
4.
Nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia, nabywanie
umiejętności bycia asertywnym – warsztaty edukacyjne.
5. Treningi umiejętności odmawiania papierosa, alkoholu,
dopalaczy itd.
6. Prowadzenie
edukacji antyuzależnieniowej.
7. Uświadomienie
zagrożeń wynikających z przedwczesnej inicjacji.
|
- Współpraca
z instytucjami prowadzącymi profilaktykę w zakresie zdrowego odżywiania
(otyłość, cukrzyca)
- Realizacja
programu profilaktyki uzależnień
i rozwijanie umiejętności życiowych „Zanim spróbujesz”
- Przeciwdziałanie
paleniu papierosów (w tym e- papierosa), np. obchody Światowego Dnia Rzucania
Palenia w listopadzie – ulotki, plakaty); profilaktyka nowotworowa – Miesiąc
walki z rakiem w październiku
-
Uzależnienia od alkoholu – propozycje spędzania wolnego czasu w ruchu, na
sportowo bez alkoholu, organizacja konkursów
- Uzależnienie
od używek i dopalaczy – „Dopalaczom stop” – organizacja spotkań dla rodziców,
uwrażliwienie na sygnały, które mogą niepokoić
- Godziny
wychowawcze, filmy o uzależnieniach
- Wskazanie
miejsc, w których można uzyskać pomoc
- Spotkania
z pielęgniarką szkolną, pedagogiem
- Zorganizowanie
warsztatów terapeutycznych dla nauczycieli i uczniów z zakresu
uzależnień: „Narkodrom”, „Smaki
życia”, „Korekta”
- Podejmowanie
działań ograniczających zachowania konfliktowe, stresowe, presji grupy,
realizacja zajęć „Wychowanie do życia
w rodzinie”
- Propagowanie
idei programu profilaktyczno-edukacyjnego „Zapobiegać HIV i AIDS”
- Konsultacje
ze specjalistami
- Film
edukacyjny
|
- sfera
społecznego rozwoju ucznia – „kształtowanie postaw społecznych – relacje”
Działania wychowawcze
|
Działania edukacyjne skierowane
do całej społeczności szkolnej
|
Formy działań
profilaktycznych
|
1. Przygotowanie
uczniów do aktywnego
i świadomego uczestnictwa
w życiu społecznym oraz podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego
i lokalnego, w tym do podejmowania działań wolontariatu.
|
1. Rozwijanie
samorządności uczniów –nauka zasad demokracji.
2. Pełnienie
różnych ról społecznych (klub,
drużyna, wspólnota).
3. Rozwijanie
umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów.
4. Rozwijanie
świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów.
5.
Kampania wyborcza do samorządu szkolnego
|
- Zajęcia
i warsztaty specjalistyczne (np. akademia, zajęcia dla rówieśników,
wystąpienia publiczne)
- Opieka
nad samorządem uczniowskim
- Organizacja
spotkań ze znaczącymi ludźmi
i autorytetami
-
Funkcjonowanie szkolnego koła LOP
|
2. Rozwijanie
umiejętności współdziałania
w grupie społecznej, pokojowego rozwiązania problemów,
z zachowaniem zasad komunikowania się.
|
1. Przestrzeganie
zasad zdrowego współzawodnictwa.
2. Prowadzenie
zajęć edukacyjnych dla rodziców „Bezpieczny Internet – kontrola rodzicielska”.
|
- Spotkania
z Policjantem – skutki prawne związane z występowaniem różnych form agresji, w tym cyberprzemocy
– Zajęcia
warsztatowe z pedagogiem szkolnym, nauczycielami wychowania fizycznego,
zajęcia
z Informatyki
- Organizowanie
wycieczek szkolnych oraz imprez integrujących środowisko szkolne
|
3. Rozwijanie
wrażliwości
i poczucia odpowiedzialności za relacje międzyludzkie.
|
1. Realizacja
zajęć dydaktycznych
z wychowawcą uczących zasad współżycia w grupie.
2. Podejmowanie
działań na rzecz innych uczniów, organizacji, podejmowanie działań w ramach
wolontariatu.
3. Organizowanie
w ramach zespołów klasowych i pozaklasowych pomocy koleżeńskiej uczniom
mającym problemy z opanowaniem materiału.
4. Organizacja
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych.
|
- Prowadzenie
zajęć z zakresu prawa – poznanie praw i obowiązków wynikających z roli ucznia,
członka społeczności szkolnej, rodziny i kraju
- Zajęcia
warsztatowe z psychologiem – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna -rozwijanie
empatii
|
- sfera rozwoju
psychicznego – „wartości, normy,
wzory zachowań – kultura”
Działania wychowawcze
|
Działania edukacyjne skierowane
do całej społeczności szkolnej
|
Formy działań
profilaktycznych
|
1. Budowanie
systemu wartości – Integracja działań wychowawczych
i profilaktycznych szkoły i rodziców.
|
1. Realizacja
zajęć edukacyjnych –kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze,
poszanowania innych kultur i tradycji.
2. Prowadzenie
rozmów z uczniami
o szkodliwości działania sekt i tzw. nowych ruchów religijnych, grup
nieformalnych, przestępczych, młodzieżowych gangów.
3. Pomoc
uczniom przeżywającym kryzys.
|
- Zajęcia
realizowane podczas zajęć na lekcjach języka polskiego, WOS, przyrody, geografii,
informatyki, wychowania do życia w rodzinie
- Zajęcia
z pedagogiem szkolnym
-
Spotkania z autorytetami –
dostarczenie wzorców osobowych
- Ankieta
diagnozująca „Mój system wartości”
- Zapoznanie
uczniów ze stosowanymi przez sekty technikami zniewalania człowieka i ich
zasięgiem
-
Realizacja zajęć na zajęciach z wychowawcą
-
Programy edukacyjne – telewizyjne, spektakle teatralne
- Filmy
edukacyjne i materiały
-
Gazetki edukacyjne,
- Organizowanie
indywidualnych kontaktów
z pedagogiem, ze specjalistami ,
-
Zajęcia socjoterapeutyczne,
- Realizacja
zajęć na lekcjach religii,
- Realizacja
treningu asertywności ,
-
Rozmowy indywidualne z pedagogiem.
|
2. Kształtowanie
prawidłowego stosunku do wartości i norm oraz kultury zachowania.
|
1. Realizacja
zajęć edukacyjnych na lekcjach z wychowawcą – kształtowanie umiejętności
odróżniania dobra od zła.
2. Nauka
dobrych manier.
3. Kształtowanie
wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi,
z wytworami kultury, z dziełami architektury i sztuk plastycznych należących
do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury.
4. Rozwijanie
zainteresowań i pasji uczniów
-
popularyzacja alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
5. Rozwijanie
szacunku dla kultury, historii narodu i dorobku narodowego.
6. Popularyzowanie
wiedzy i rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu.
7. Czym
jest dyskryminacja – przeciwdziałanie objawom dyskryminacji – dostosowanie
warunków nauki, opieki i wychowania do potencjalnych obszarów dyskryminacji.
8. Stworzenie
warunków wyrównywania różnic językowych, kulturowych dla dzieci i młodzieży
pochodzącej z innych krajów.
9.
Mistrz Dobrych Manier – wybór.
|
- Organizowanie
wyjść na spotkania ze sztuką np. do teatru, filharmonii, muzeów, wystaw
artystycznych
- Realizacja
zajęć na lekcjach języka polskiego, lekcjach z wychowawcą – kształtowanie
postaw społecznie akceptowanych
- Organizacja
wycieczek – umożliwienie kontaktu z wytworami sztuki oraz miejscami pamięci
narodowej , opera, teatr na żywo,
- Prowadzenie
kół zainteresowań dla dzieci
i młodzieży
- Organizowanie
spotkań z pasjonatami
i instytucjami kultury prowadzącymi zajęcia rozwijające zainteresowania i
uzdolnienia uczniów
- Tworzenie
okazji do publicznego wypowiadania się
oraz nauka słuchania innych
i szanowania poglądów – oglądanie debat parlamentarnych, prowadzenie debat na
zajęciach organizowanych przez nauczycieli np. języku polskim, WOS-ie,
Wychowaniu do życia w rodzinie
-
Organizacja konkursów, przedstawień uczniowskich
- Oglądanie
spektakli teatralnych na temat „zasad, wartości i norm społecznych”
- Dokonanie
diagnozy przyczyn i objawów dyskryminacji
- Realizacja
cyklu lekcji wychowawczych,
-
gazetka informacyjna,
-
Spotkania z przedstawicielami instytucji współpracujących ze szkołą
- Realizacja
projektów edukacyjnych
- Dostosowanie
infrastruktury szkoły do nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną
- Gazetka
informacyjna „Zasady postępowania wobec niepełnosprawnych”
|
- profilaktyka
zachowań ryzykownych – bezpieczeństwo
Działania wychowawcze
|
Działania edukacyjne skierowane
do całej społeczności szkolnej
|
Formy działań
profilaktycznych
|
1. Poznawanie
zasad bezpieczeństwa
w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się
w sytuacji zagrożenia życia
i zdrowia oraz
w sytuacjach nadzwyczajnych
w tym poprzez zapewnienie bezpiecznych
i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki.
|
1. Poznanie
praw i obowiązków ucznia – budowanie atmosfery otwartości
i przyzwolenia na dyskusję.
2. Rozwijanie
umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – poznanie podstaw
negocjacji i mediacji.
3. Dostarczenie
wiedzy na temat osób
i instytucji świadczących pomoc
w trudnych sytuacjach.
4. Dostarczenie
wiedzy z zakresu prawa na temat postępowania w sprawach nieletnich.
5. Przeciwdziałanie
ryzykownym zachowaniom seksualnym.
6. Propagowanie
wiedzy na temat środków uzależniających oraz prawnych i moralnych skutków
posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych.
|
- Realizacja zajęć wychowawczo-dydaktycznych
na zajęciach z wychowania fizycznego (znajomość zasad bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętu sportowego,
podczas pobytu nad wodą, w górach).
- Realizacja
zajęć na lekcjach WOS – poznanie
instytucji, do których należy się zwrócić
w przypadku występowania przemocy fizycznej lub psychicznej.
- Organizacja
spotkań z Policjantem.
- Konsultacje
z pedagogiem.
- Realizacja
zajęć Edukacji dla bezpieczeństwa – poznanie zasad ostrzegania ludności
o zagrożeniach.
- Realizacja
zajęć na zajęciach z wychowawcą.
-
Programy edukacyjne- telewizyjne, spektakle teatralne.
- Filmy
edukacyjne i materiały.
- Gazetki
edukacyjne,
-
Prezentacje multimedialne,
|
2. Kształtowanie
umiejętności korzystania
z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
„Bezpieczny
pieszy”
|
1. Uświadamianie
negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie
i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństwa wynikające
z anonimowych kontaktów.
CYBERPRZEMOC
2. Bezpieczne
organizowanie zajęć ruchowych (wychowania fizycznego)
i poruszania się po drogach.
Zdobycie
karty rowerowej.
3. Bezpieczne
korzystanie ze środków komunikacji publicznej – przeciwdziałanie i
zapobieganie sytuacjom problemowym.
4. Rozwijanie
świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych
osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci.
5. Nauka
obrony przed naciskiem otoczenia (w tym na reklamę).
6. Organizowanie
spotkań dla rodziców – uświadamianie zagrożeń płynących
z Internetu.
|
-
Realizacja zajęć na lekcjach informatyki, języka polskiego.
-
Rozmowy, pogadanki, zajęcia warsztatowe na temat uzależnienia od Internetu.
-
Zajęcia z wychowawcą, na lekcjach informatyki, WOS – tematyka lekcji na temat
zamieszczania i rozpowszechniania informacji
w sieci.
- Prowadzenie
treningu asertywności.
-
Spotkanie z policjantem,
Zajęcia
na technice dodatkowym kółku zainteresowań,
|
X.
Harmonogram – sposób realizacji
zadań (realizacja treści programowych)
Organizacja zajęć
wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów
Zadania
wychowawczo-profilaktyczne
|
Sposób realizacji
|
Dokumentacja/odpowiedzialni za
realizację zadań
|
I. Zdrowie – edukacja zdrowotna
1. Zapoznanie
z podstawowymi zasadami dbałości o
zdrowie własne
i innych, kreowanie środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia.
|
1. Organizacja
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
w organizacjach działających w szkole.
2. Uczestnictwo
w konkursach profilaktycznych.
3.
Realizacja programów „Jem drugie śniadanie”
4. Rozmowy
indywidualne.
5. Projekcja
filmów i prezentacji multimedialnych.
6. Ankietowanie.
7. Redagowanie
gazetek tematycznych.
8. Kontynuacja
programu „Szkoła promująca zdrowie”.
10.
Badania przesiewowe i profilaktyczne badania lekarskie.
11.
Realizacja programu dla uczniów „Opieka zdrowotna
i aktywność fizyczna jako główne czynniki prowadzenia zdrowego życia”.
12.
Ćwiczenia śródlekcyjne w formie zabaw ruchowych.
14. Zajęcia
z logopedii.
15. Kontrola
prawidłowości natężenia światła w klasach
i na korytarzach.
16. Pogadanki
o wpływie hałasu na zdrowie i psychikę.
17. Pozytywne
formy wypoczynku dostępne w szkole
i we wsi
- koło
szachowe,
- karta
rowerowa,
- SKS.
- koło
LOP
18. Organizowanie
wycieczek krajoznawczych, rekreacyjnych, rajdów turystycznych.
19.
Organizacja zawodów sportowych dla uczniów
klas I- III.
|
Nauczyciele
prowadzący koła zainteresowań/Dzienniki zajęć kół zainteresowań
- pedagog
szkolny/dziennik pedagoga
-
wychowawcy klas/dzienniki zajęć lekcyjnych
- nauczyciele
koordynatorzy projektów scenariusze projektów – dokumentacja pedagoga
- pielęgniarka
szkolna/dokumentacja pielęgniarki szkolnej w ciągu całego roku.
Nauczyciele/Dziennik
lekcyjny, dzienniki specjalistów.
Lekcje
wychowawcze/ dzienniki zajęć
specjalistów.
|
2. Zapoznanie
z zasadami zdrowego, racjonalnego
odżywiania się, higieny osobistej
i aktywności fizycznej, kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne
zdrowie.
3. Profilaktyka
zagrożeń.
|
1. Instruktaże
dotyczące prawidłowego odżywiania się
i prawidłowej higieny.
2.
Pogadanki w gabinecie pielęgniarki i na spotkaniach
z rodzicami.
3.
Spotkania z dietetykiem.
4. Program profilaktyki próchnicy.
5.
Gazetki na korytarzach szkolnych i w klasach na temat zasad zdrowego stylu
życia.
6.
Konkursy plastyczne.
7.
Okresowe kontrole czystości – za zgodą rodziców.
8.
Kształtowanie nawyku mycia rąk przed posiłkami i po pobycie w toalecie.
9.
Realizacja programu promującego zdrowy i bezpieczny styl życia „Trzymaj
formę” oraz Programu Profilaktycznego „Alfred Radzi” i inne działania
promujące zdrowie i zachowania prozdrowotne.
10. Realizacja
działań promujących zdrowie.
11. Akcje
propagujące spożywanie zdrowej żywności, owoców, warzyw i soków- Moje drugie
śniadanie.
12. Rozeznanie,
czy uczniowie zjadają drugie śniadanie.
13. Akcja
„Warzywa i owoce w szkole oraz mleko i przetwory mleczne”.
14. Posiłki
dla uczniów z rodzin najuboższych.
15. Rozmowy,
pogadanki na temat kulturalnego spożywania posiłków.
1. Środki
i substancje psychoaktywne –
wyposażenie uczniów, rodziców i nauczycieli w wiedzę
o uzależnieniach i możliwościach szukania pomocy (narkomania, dopalacze,
alkohol, nikotyna).
2. Organizacja
konkursu na temat szkodliwości używek dla uczniów klas IV-VI.
3. organizacja
konkursów na temat narkomanii,
dopalaczy, HIV dla uczniów klas VI-VIII.
4. Gazetki
ścienne.
5. Bieżące
informowanie rodziców o widocznej zmianie
w zachowaniu dziecka, o podejrzeniach.
|
Dietetyk,
pielęgniarka szkolna – organizacja spotkań, pogadanek.
Lekarz
stomatolog/pielęgniarka szkolna.
Nauczyciele
organizatorzy konkursów/ scenariusze imprez i konkursów.
Nauczyciele
/wychowawcy.
Przeszkoleni
nauczyciele, wg odrębnego planu na zajęciach w każdej klasie.
Zajęcia
z wychowawcą klas,
W
zajęciach udział biorą dzieci z całej szkoły , 2 razy w semestrze.
Dzienniki
zajęć nauczycieli
i wychowawców.
Dziennik
zajęć pedagoga
|
II. Kształtowanie postaw
społecznych – relacje
1. Zapoznanie
z podstawowymi prawami ucznia
i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności,
rodziny i kraju.
|
1. Zapoznanie
uczniów z Prawami dziecka i ucznia.
2.
Uświadamianie uczniom do kogo należy zwrócić się po pomoc w razie potrzeby.
3.
Prowadzenie pogadanek na temat tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.
4. Propagowanie
informacji dotyczących zasad dobrego wychowania.
5.
Egzekwowanie zasad wynikających ze Statutu Szkoły
i WSO oraz Kodeksu Ucznia – uczniowie
znają swoje prawa i obowiązki.
6. Konsekwentna
ocena zachowań uczniów, odwoływanie się do regulaminu w sytuacjach
wymagających interwencji.
|
Nauczyciele
klas/Kodeks praw
i obowiązków ucznia.
Wychowawcy/Zasady
dobrego wychowania – gazetka szkolna.
Wychowawcy/System
oceniania, arkusze ocen ucznia.
|
2. Kształtowanie
umiejętności komunikacyjnych, przestrzegania
obowiązujących reguł, dbałość
o język i kulturę wypowiadania się, dobry klimat
w szkole.
|
1. Uczniowie
znają i stosują formy dobrego zachowania.
2. Organizowanie
imprez kulturalnych z zachowaniem obowiązujących reguł.
3. Organizowanie
wieczorów poetyckich, konkursów „mistrz życzliwości, mistrz kultury
bycia” – indywidualna praca z uczniem wybitnie uzdolnionym.
4.
Uczenie właściwych zachowań wobec osób
agresywnych i obcych (negocjacja, żart, rozładowanie napięcia), treningi
interpersonalne.
|
Wychowawcy/scenariusze
imprez kulturalnych.
Wychowawcy
klas.
Dokumentacja
wychowawcy grupy/klasy/Dziennik pedagoga.
|
3.
Profilaktyka zagrożeń.
|
1.
Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań takich jak:
- agresja,
przemoc psychiczna, zachowania dyskryminacyjne, cyberprzemoc.
2. Systematyczna
edukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z własnymi trudnymi uczuciami oraz
w zakresie ochrony przed agresją.
3. Respektowanie
zbioru zasad przez uczniów obowiązujących w szkole – pogadanki, dyskusje na
lekcjach z wychowawcą.
4. Zajęcia
warsztatowe „Nie dla agresji i przemocy
w szkole”.
5. Realizacja
programu „Znam inne rozwiązanie – program przeciwdziałania agresji i przemocy
w szkole”.
6. Stała
współpraca pracowników szkoły w zakresie zaobserwowanych negatywnych zachowań
uczniów – reagowanie na wszystkie niepożądane zachowania.
7. Organizacja
spotkań z Policjantami – odpowiedzialność prawna nieletnich.
8. Kształtowanie
pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych:
-
propagowanie informacji o zagrożeniach cywilizacyjnych (terroryzm, choroby,
głód) – jak sobie radzić, gdzie szukać pomocy?
|
Pedagog,
wychowawcy klas,
dzienniki
specjalistów.
|
III. Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
1. Zapoznanie
z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa
w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się
w sytuacji zagrożenia życia
i zdrowia oraz
w sytuacjach nadzwyczajnych.
|
1. Poznanie
procedur bezpieczeństwa w szkole i poza nią i zasadami BHP na lekcjach.
2.
Organizowanie pogadanek, zajęć warsztatowych, dotyczących bezpieczeństwa.
3. Realizacja
programu „Gryfuś” przy współpracy
z Policją.
4.
Współpraca z ratownikami medycznymi.
5.
Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi,
z zasadami pierwszej pomocy.
6.
Uczestnictwo w pogadankach dotyczących samodzielności w wykonywaniu czynności
samoobsługowych i pracy na lekcji.
7.
Samodzielne korzystanie z biblioteki szkolnej – uczniowie poznają zasoby i
zachęcani są do czytelnictwa.
8.
Samodzielne korzystanie ze stołówki szkolnej przez uczniów.
|
Dokumentacja
wychowawcy grupy/klasy. Alarmy próbne przeciwpożarowe.
Dyżury
nauczycieli w czasie przerw. Dziennik pedagoga/ Dziennik bibliotekarza.
|
2. Kształtowanie
umiejętności porządkowani
i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł, korzystanie
z technologii informacyjno-komunikacyjnej, kształtowanie świadomości
negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne.
|
1.
Nauczanie informatyki od klasy I – uświadamianie konsekwencji.
2.
Korzystanie z różnych źródeł informacji – wykorzystanie projektów.
3.
Prelekcje i pogadanki dla rodziców uczniów klas I – III.
4. Dzień
Bezpiecznego Internetu.
5.
Udział uczniów w różnych konkursach dotyczących profilaktyki uzależnienia od
Internetu.
6.
Indywidualna praca z uczniem wybitnie uzdolnionym.
|
Wyznaczeni
nauczyciele –zgodnie z odrębnym harmonogramem.
|
3.
Profilaktyka zagrożeń.
|
1. Kształtowanie
pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych:
-
omawianie zagrożeń związanych z cyberprzemocą, uświadamianie potrzeby ochrony
danych osobowych
-
spotkania z przedstawicielami Policji (analiza konsekwencji zachowań przemocy w sieci, możliwość szukania pomocy)
- co to
jest stalking – jak sobie z nim radzić?
2.
Współpraca z instytucjami udzielającymi pomocy
i wsparcia
-
diagnozowanie środowiska.
3.
Ochrona ofiar przemocy: rozmowy z uczniem, konsultacje z rodzicami, procedury
„Niebieskie Karty”
-
uczestnictwo nauczycieli w szkoleniach
z psychoterapeutą ds. pomocy rodzinie
-
realizacja programu „Chronimy dzieci” – fundacja „Dzieci Niczyje”
- gazetki
tematyczne.
|
Pedagog,
wychowawcy, lekcje informatyki, dzienniki zajęć.
Przedstawiciele
Policji, materiały informacyjne.
Miejsko
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w kamieniu Krajeńskim
|
IV. Wartości, normy, wzory
zachowań – kultura
1. Kształtowanie
poszanowania dla tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowanie
innych kultur.
2. Kształtowanie
postaw wyrażających szacunek dla ludzi niezależnie od statusu materialnego,
religii, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego
i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu
zapobiegania dyskryminacji.
|
1. Kultywowanie
tradycji i obyczajów regionu, w którym funkcjonuje szkoła.
2. Uczniowie
dokonują analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań i czynników,
które na nie wpływają.
3.
Uczniowie mają szacunek do kultury i dorobku narodowego – biorą udział w uroczystościach o charakterze
szkolnym i państwowym
-
uczestniczą w wycieczkach i lekcjach muzealnych
-
składają hołd pamięci poległym – rozwijają umiejętności właściwego zachowania
się z uwzględnieniem sytuacji
i miejsca.
4.
Uczniowie rozwijają świadomość na temat zasad humanitaryzmu.
|
Dokumentacja
szkolna.
Kalendarz.
Przygotowanie uczniów do praktycznego
wykorzystania wiedzy.
|
3. Profilaktyka
zagrożeń.
|
1. Przeciwdziałanie
objawom dyskryminacji – dostosowanie warunków nauki, opieki i wychowania do
potencjalnych obszarów dyskryminacji poprzez organizację pogadanek.
2.
Przedstawienia, filmy edukacyjne.
|
Uczestnictwo
uczniów
w działaniach/dziennik zajęć pedagoga, wychowawcy.
|
Organizacja działań dla
rodziców
Zadania
|
Formy realizacji
|
Informowanie
rodziców o podejmowanych przez szkołę działaniach
wychowawczo-profilaktycznych.
|
- Zapoznanie
rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym.
- Dni
otwarte szkoły – kierowanie informacji do rodziców.
-
Przekazywanie na bieżąco informacji o realizowanych programach wychowawczo-profilaktycznych
za pomocą poczty elektronicznej,
strony internetowej szkoły, gazetek ściennych w szkole.
|
Informowanie
rodziców o funkcjonowaniu dziecka
w szkole.
|
-
Przekazywanie na bieżąco informacji o sukcesach, trudnościach i problemach
uczniów podczas rozmów indywidualnych,
zebrań klasowych.
- Rozmowy
indywidualne z pedagogiem, dyrektorem szkoły.
- Informacje
na temat niskiej frekwencji – pisemne.
-
Współpraca z radą rodziców w zakresie pomocy materialnej dla uczniów potrzebujących wsparcia, dożywiania,
dofinasowania wycieczek.
|
Przekazywanie
wiedzy na temat problemów wychowania i profilaktyki
|
- Organizacja
spotkań, warsztatów dla rodziców ze specjalistami nt. uzależnienia od
dopalaczy, Internetu.
- Organizacja
warsztatów np. na temat „Bezpieczny Internet”; „Jak sprawować kontrolę
rodzicielską”; „Co to są dopalacze”; konsekwencje
prawne zachowań agresywnych, sprzedaży
i posiadania używek.
–
Warsztaty: zaspokojenie potrzeb psychicznych dziecka (miłość, akceptacja,
szacunek, troska) jako podstawa wychowania.
- Gazetki
i biuletyny dla rodziców – upowszechnianie materiałów edukacyjnych.
- Doskonalenie
umiejętności rodziców w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
- Organizowanie
spotkań z rodzicami – dostarczenie informacji jak powinni zachować się w
sytuacjach wymagających interwencji.
- Indywidualne
konsultacje z wychowawcą i pedagogiem.
|
Organizacja działań dla nauczycieli
Zadania
|
Formy realizacji
|
Organizacja
doskonalenia zawodowego – kursy, warsztaty, szkolenia.
|
- Dostarczanie
nauczycielom informacji o dostępnych formach doskonalenia poza szkołą na
temat np. dostosowania warunków wychowawczych do potencjalnych obszarów
dyskryminacji.
|
Organizacja
wewnątrzszkolnego doskonalenia.
Doskonalenie
kompetencji nauczycieli
i wychowawców w zakresie profilaktyki używania niebezpiecznych środków i substancji.
|
- Organizacja
szkoleniowych rad pedagogicznych, np.
z zakresu efektywnych metod uczenia się „Mnemotechnika”; Negocjacje i
mediacje”.
- Uzyskanie
wiedzy na temat norm rozwojowych
i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
|
Propagowanie
literatury na temat profilaktyki
w szkole.
|
- Udostępnianie
materiałów szkoleniowych.
- Gromadzenie
literatury na temat szkolnej profilaktyki.
|
XI.
Ewaluacja programu – będzie
polegała na:
Przebieg
pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej
obserwacji
i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące
od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i wyciąganiu
wniosków na przyszłość. Najlepszych efektów można spodziewać się, gdy ewaluacji
dokonuje się na podstawie obserwacji procesu wychowania.
Sposoby i
środki ewaluacji:
- obserwacja
i analiza zachowań uczniów,
- obserwacja
postępów w nauce,
- frekwencja
na zajęciach dydaktycznych,
-
udział w konkursach.
Narzędzia
ewaluacji:
- ankieta
dla uczniów, rodziców i pracowników szkoły,
- obserwacja
zachowania uczniów,
- analiza
dokumentacji szkole pedagoga, psychologa szkolnego i innych nauczycieli,
- analiza
dokumentacji wychowawców,
- analiza
sukcesów i osiągnięć uczniów,
- rozmowy
indywidualne z rodzicami, uczniami i pracownikami szkoły,
- wytwory
uczniów,
- analiza
sprawozdań pielęgniarki dotyczących stanu zdrowia i wypadkowości uczniów.
Działania ewaluacyjne będą polegały
na:
* zidentyfikowaniu celu ewaluacji i sformułowaniu pytań ewaluacyjnych
ukierunkowanych na jego osiągnięcie
*opracowaniu
planu i strategii dokonania ewaluacji
*zaplanowanie
sposobu opracowania wyników ewaluacji i ich udostępnienie społeczności szkolnej
Ewaluacji
programu wychowawczo-dydaktycznego, dokona powołany przez dyrektora szkoły
zespół ds. ewaluacji programu oceniając rezultaty i efektywność prowadzonych
działań. Z wnioskami
z prowadzonej ewaluacji poinformowana
zostanie rada pedagogiczna na zebraniu kończącym rok szkolny.
|