Szkoła
- Aktualności szkolne
- Informacje o szkole
- Grono Pedagogiczne
- Historia szkoły
- Statut szkoły
- Program wychow-profilaktyczny
- Plan Pracy Szkoły
- Wewnątrzszkolny System Oceniania
- Przedmiotowe systemy oceniania
- Projekty
- Rada Rodziców
- Aktualności Dąbrówka
- LOP
- Galeria zdjęć
- Pobierz pliki
- Ruszaj z nami po zdrowie
- Powiatowy system doskonalenia
- Świetlica
- ORE
- Regulaminy
- Kontakt
- Plan lekcji
- Dla ucznia
- Samorząd Uczniowski
- Rekrutacja
- Zmiana imienia Patrona Szkoły
Przedszkole
ZALOGUJ SIĘ
NASZ ADRES
Szkoła Podstawowa
• ul. Duża Cerkwica 32
• 89-430 Kamień Krajeński
• tel. (052) 3-88-64-20
Edukacja Obywatelska |
Redaktor: admin | |||||||||||||||||||||||||||||||
23.10.2014. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Edukacja przyrodnicza data 03.04.2014 klasa I
TEMAT : Umiem dbać o środowisko.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą Uczniowie podają przykłady zachowań proekologicznych w ich najbliższym otoczeniu.
CELE LEKCJI 1 Zapoznanie z niektórymi sposobami ochrony środowiska. 2 Uświadomienie związku między zdrowiem człowieka a czystością środowiska naturalnego. 3 Wdrażanie do zachowań proekologicznych.
CELE SFORMUŁOWAŃ W JĘZYKU UCZNIA 1 Wskazujesz zachowania i i produkty przyjazne dla środowiska. 2 Znasz znaczenie trudnych słów: segregacja , recykling. 3 Pracujesz zgodnie w zespole.
Nacobezu ( co uczniowie będą potrafili po lekcji) 1 Uczniowie podadzą przykłady zachowań proekologicznych. 2 Znają pojęcia segregacja, recykling, opakowanie przyjazne dla środowiska. 3 Wiedzą , że ochrona przyrody jest obowiązkiem każdego człowieka.
PRZEBIEG LEKCJI ( metody i aktywności) 1 Powitanie i sprawdzanie pracy domowej . 2 Nawiązanie do tematu lekcji - odczytanie listo od Pani Przyrody 3 Segregacja odpadów m . aktywizująca- pedagogika zabawy 4 Wskazywanie zachowań proekologicznych ( oszczędzanie wody, energii, segregacja odpadów, recykling itd. ) 5 Odróżnianie zachowań pozytywnych i negatywnych względem środowiska m. aktywizująca „kosz i walizka” 6 Dokończenie i zapis haseł np. : Dbam o … , Szanuję … itd. 7 Podsumowanie zajęć m. aktywizująca – mapa skojarzeń , ocena i samoocena uczniów.
KLUCZOWE PYTANIA Dlaczego tak ważna jest dla nas ochrona środowiska ? Co możemy zrobić aby ochronić przyrodę ?
KSZTAŁTOWANIE POSTAW Odpowiedzialność za środowisko. Szacunek dla innych . Gotowość do współpracy w zespole.
PRACA DOMOWA Zaobserwuj przez cztery dni jak twoja rodzina dba o środowisko naturalne.
POMOCE DYDAKTYCZNE Ilustracje, podpisy, rekwizyty do segregacji, kosz, walizka, plansza mapy skojarzeń, odznaki dla uczniów
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z UCZNIAMI OPARTYCH NA WARTOŚCIACH EDUKACJI OBYWATELSKIEJ I EDUKACJI NA RZECZ PRAW CZŁOWIEKA
Zdania do przepisania: Zapamiętam numery alarmowe: 997, 998, 999, 112. W razie potrzeby wezwę pomoc.
Karty pracy z zadaniami do scenek dla zespołów:
Karta 1 Mama wieszała firanki i spadła z drabiny. Złamała nogę. Nie ma dorosłych w pobliżu. Jest tylko Beata. Co zrobi Beata?
Dzwoni pod numer …...... ….............
Podaje imię i nazwisko ….....................□ Mówi, co się stało …...........................□ Podaje, w jakim miejscu to się stało …...................□ Mówi, kto potrzebuje pomocy ….........□ Czeka, aż dyspozytor powie, że przyjął wezwanie.......□
Karta 2 W domu jest tylko babcia i Ula. Nagle babcia upadła. Nie odzywa się, nie wstaje. Nie pomaga wołanie jej. Co zrobi Ula? j.w.
Karta 3 Dwaj chłopcy niszczą przystanek autobusowy i znaki drogowe. Tomek patrzy na to z okna. Mamy i taty nie ma w domu. Co zrobi Tomek? j.w.
Karta 4 Kuba wraca ze szkoły. Na klatce schodowej czuje dym. To u sąsiadów, ale ich nie ma w domu. Mama i tata Kuby też są w pracy. Co zrobi Kuba? j.w.
Karta 5 Lód załamał się i kolega wpadł do wody. Jest daleko od brzegu. W pobliżu nie ma dorosłych. Oskar ma komórkę. Co zrobi Oskar? j.w.
Współpraca z Nadleśnictwem Lutówko Na terenie szkoły działa Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody, które ściśle działa z Nadleśnictwem Lutówko, LOP w Toruniu oraz z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i gospodarki wodnej w Toruniu. Cel działania Celem działania Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody jest: - rozwijanie pasji przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem zasobów regionu Krajny oraz Krajeńskiego Parku Krajobrazowego - poznanie problemu zagrożenia gatunków roślin i zwierząt - budzenie rozwijanie wrażliwości na przyrodę - pogłębianie wiedzy przyrodniczej - dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze - rozwijanie szacunku dla każdej istoty żywej - kształtowanie proekologicznych postaw w szczególności zaangażowanie w aktywne formy ochrony przyrody we własnym środowisku - kształtowanie świadomej postawy zrównoważonego rozwoju i racjonalnego korzystania z zasobów przyrody, aby nie pogłębiać jej degradacji - rozwijanie umiejętności pracy grupowej i odpowiedzialności za wspólne działania. Szczegółowy opis działania Formy działania: Ø Wycieczki do Tatrzańskiego, Pienińskiego i Karkonoskiego Parku Narodowego; Woziwody, Rezerwatu: Lutowo, Gaj Krajeński, Buczyna; Nadleśnictwa Lutówko, Szkółki Leśnej w Doręgowicach Ø Organizacja imprez szkolnych i inscenizacji : Dni Ochrony Ptaków, Dzień Ligi Ochrony Przyrody, Dzień Wiosny, Dzień Ziemi, Dzień Bociana, Dni Lasu Ø Prowadzenie obserwacji i doświadczeń. Ø Zajęcia edukacyjne na terenie Zielonej Szkoły w Dąbrowie. Ø Spotkania z ornitologami, leśniczym, myśliwym. Ø Organizacja konkursów: plastycznych ( Cztery pory roku w lesie, Bocian biały, Pomniki przyrody), Z Ekologią na Ty, Turniej wiedzy przyrodniczo-ekologicznej dla klas I – III, Konkurs przyrodniczy dla klas IV-VI, Konkurs wiedzy o bocianie białym Ø Udział w konkursach · Wojewódzki Konkurs Przyrodniczy „ Poznajemy nasze lasy”. · Ogólnopolski konkurs „Czysty las”. · Wojewódzki Konkurs Fotograficzny „Przyroda w moim otoczeniu” · Wojewódzki Konkurs Plastyczny „ Pomniki przyrody województwa kujawsko- pomorskiego”. · Wojewódzki Konkurs Plastyczny „Cieszmy się lasem w ramach kampanii „ Świadomi zagrożenia”.
· Powiatowe konkursy przyrodnicze. · Kuratoryjne konkursy przyrodnicze. · Gminny konkurs ekologiczny „ Przyjaźni środowisku”. Ø Działania edukacyjne, proekologiczne na terenie szkoły, wsi Ø Udział w akcjach : „Projekt Bocian”, „Sprzątanie Świata”, „ Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę”, zbiórka surowców wtórnych
1. Udział nauczycieli i leśników w spotkaniach · Spotkania edukacyjne na terenie Nadleśnictwa · Spotkania w szkołach ( zajęcia edukacyjne, apele, uroczystości) · Udział w pracach Komisji Programu Edukacji Leśnej Społeczeństwa
2. Zajęcia edukacyjne na terenie Rezerwatów: Lutowo, Gaj Krajeński, Buczyna. 3. Zajęcia edukacyjne w Zielonej Szkole w Dąbrowie. 4. Udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska - sadzenie drzewek na terenie szkoły - Dzień Bociana – akcje na rzecz ochrony bociana białego - Sprzątanie Świata - na terenie lasów Kamionka - Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę - Dzień Drzewa - Dzień Ziemi - Dzień Polskiej Niezapominajki 5. Udział w konkursach powiatowych, wojewódzkich, ogólnopolskich - finaliści ogólnopolskiego konkursu „Czysty las” - I miejsce -Wojewódzki Konkurs „ Poznajemy nasze lasy” organizowany przez Urząd Marszałkowski w Toruniu i Lasy Państwowe w Toruniu na najciekawsze zajęcia przyrodniczo – leśne - wyróżnienie w Wojewódzkim konkursie plastycznym Pomniki przyrody województwa kujawsko-pomorskiego - II, III miejsce w konkursie fotograficznym „ Cztery pory roku w lesie” organizowanym przez LOP w Toruniu ( kilkakrotnie ) - I, II III miejsce w wojewódzkim konkursie plastycznym „ Cieszmy się lasem” w ramach kampanii „ Świadomi zagrożenia”. 7. Wsparcie finansowe - zakup książek na szkolne konkursy przyrodnicze - dofinansowanie do wycieczek - zakup drzewek 8.. Wycieczki przyrodniczo-edukacyjne - Drzwi otwarte w Nadleśnictwie Lutówko - Szkółka leśna w Doręgowicach - wycieczka do Woziwody - wycieczka do Tatrzańskiego, Karkonoskiego i Pienińskiego Parku Narodowego
Efekty współpracy
- wykształcenie umiejętności dostrzegania piękna lasu oraz materialnych i niematerialnych korzyści z niego płynących, - wpojenie odpowiedzialności za czystość otaczającego nas środowiska, - utrwalenie humanitarnych postaw wobec zwierząt, - budzenie szacunku do przyrody, - uwrażliwienie na problemy ochrony przyrody.
Poprzez liczne działania przyrodniczo-ekologiczne z pewnością wzbogaciliśmy naszą wiedzę i umiejętności. Praca z dziećmi i stały kontakt z przyrodą pozwoliły na wytworzenie więzi ze środowiskiem przyrodniczym.Wzajemna współpraca może przyczynić się do efektywniejszego wsparcia młodzieży. Dzięki temu będzie ona mogła w przyszłości zadbać o rozwój osobisty i zawodowy oraz ochronę i promocję lokalnego środowiska.Sukcesem jest to , że uczniowie rozumieją i chronią przyrodę w swoim otoczeniu. |
następny artykuł » |
---|