PROGRAM
PROFILAKTYKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO W DUŻEJ CERKWICY NA ROK SZKOLNY 2015/2016
Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej w Dużej Cerkwicy uzupełnia
program wychowawczy. Celem jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wzmacnianie czynników ochronnych przy
jednoczesnej redukcji czynników ryzyka. Formy i sposoby działań zakresu
profilaktyki dostosowane są do wieku uczniów. Program ten kierowany jest
do każdego ucznia, zarówno zdolnego jak i ze specyficznymi oraz specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, potrzebującego pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz materialnej. Program odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające
się w szkole, klasie szkolnej i środowisku. Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu
każdy z uczniów poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces na zgodnie
ze swoimi możliwościami.
Założenia
szkolnego programu profilaktyki
-Aktywizacja i integracja uczniów przy realizacji
wspólnych zamierzeń.
-Rozwój aktywności uczniów poprzez udział w
planowaniu, organizowaniu i przygotowaniu wydarzeń ż życia szkoły tj. imprez
klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.
-Podejmowanie działań na rzecz środowiska
szkolnego poprzez udział w pracach zainicjowanych przez samorząd uczniowski,
współorganizowanie imprez ogólnoszkolnych i charytatywnych.
-
Uwrażliwienie na dostrzeganie potrzeb innych
dzieci i dorosłych.
-
Eliminacja zachowań agresywnych i
dyskryminacyjnych.
-Współdziałanie z rodzicami przy realizacji zadań
wychowawczych.
-Promocja szkoły poprzez udział w konkursach,
prezentowanie dorobku na forum szkoły i w środowisku lokalnym i na stronie
internetowej.
-
Diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich
indywidualnych dążeń i aspiracji.
-Dalsze monitorowanie zachowania i
przeciwdziałanie przejawom niepożądanych
zachowań.
- Wspieranie
rozwoju społecznego dzieci 6- letnich w grupach zerowych i klasach 1-szych
- Przygotowanie
uczniów do przejścia na następny etap edukacyjny
Cele
szczegółowe programu
Zwiększenie
bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią
- Tworzenie warunków do kształtowania zachowań
sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci
na drodze i w szkole.
- Zapoznanie uczniów z regulaminem szkoły oraz
szczegółowymi kryteriami ocen zachowania.
- Bezpieczeństwo uczniów podczas przerw i imprez
szkolnych.
- Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia podczas
drogi do i ze szkoły.
- Uczenie zasad postępowania w sytuacjach
zagrożenia: pożar, zachowanie na
szkolnym korytarzu, szatni, klasie szkolnej,
boisku
szkolnym.
- Uwzględnienie profilaktyki uzależnień: problem
narkotyków, dopalaczy, palenie papierosów, picie alkoholu, zachowania agresywne.
Eliminacja zachowań agresywnych i przemocy w szkole
-
Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole.
-
Uświadamianie uczniom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi
radzić.
-
Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie
umiejętności asertywnych.
-
Kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz
kontroli emocji.
- Kształtowanie postaw troski o
bezpieczeństwo własne i innych.
-Wzbudzanie empatii, tolerancji,
zachowań prospołecznych i antydyskryminacyjnych.
-
Pedagogizacja rodziców.
Rozwijanie
umiejętności funkcjonowania społecznego
- Przedstawienie zasad i reguł
funkcjonowania w klasie i szkole.
-
Edukacja praw i obowiązków uczniów.
-
Uwrażliwienie uczniów na potrzeby innych.
-Uwrażliwienie
uczniów na akceptację odmienności.
-Kształtowanie
postaw tolerancyjnych i antydyskryminacyjnych.
-
Integrowanie społeczności klasowej i szkolnej.
Rozszerzenie
działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia
- Propagowanie
zdrowego trybu życia.
-
Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
-
Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą.
- Poszerzanie zainteresowań i wiedzy ucznia.
Profilaktyka
uzależnień
- Kształtowanie postawy asertywnej.
-
Profilaktyka palenia papierosów.
-
Profilaktyka picia
alkoholu.
- Profilaktyka narkomanii,
lekomanii, uzależnienia od komputera.
- Rozpoznawanie sytuacji
domowej.
-Wdrażanie
wybranych programów profilaktycznych.
Podejmowanie
działań mających na celu wzmocnienie
motywacji do własnego rozwoju
-
Uświadomienie uczniowi jego mocnych stron i możliwości.
-
Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
-
Zapobieganie nadmiernej absencji uczniów
- Pomoc
uczniom w przezwyciężaniu własnych trudności i ograniczeń.
-Pomoc
uczniom w organizowaniu i planowaniu swojej pracy.
-
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i ujawniania swoich uczuć i emocji.
Zadania profilaktyczne nauczycieli szkoły podstawowej.
Ø
zwracanie- podczas dyżurów szczególnej uwagi na
miejsca tzw. podwyższonego ryzyka: toalety, schody, szatnie
itp.,
Ø
informowanie na bieżąco wychowawców o
niewłaściwym zachowaniu ich wychowanków zarówno przez nauczycieli dyżurujących
jak pozostałych nauczycieli i pracowników szkoły,
Ø
obserwacja zachowania uczniów w miejscach
publicznych i zwracanie uwagi na przejawy agresji, palenia papierosów,
spożywania alkoholu czy niszczenia mienia.
Ø
wdrażanie do świadomego unikania zagrożeń oraz
kształtowanie umiejętności odmawiania i negocjacji,
Ø
natychmiastowa, zgodna ze Statutem Szkoły
reakcja na przejawy agresji rówieśniczej, przemocy i zachowania dyskryminacyjne.
Ø
dawanie przykładów odpowiedzialności,
sumienności, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w trudnych
sytuacjach.
Zadania profilaktyczne wychowawców klasowych.
Ø
pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudności
życiowych i rodzinnych, uruchomienie akcji informacyjnej mającej na celu
uświadomienie uczniom możliwości zwrócenia się z problemem do konkretnej osoby
w szkole: wychowawcy, pedagoga, dyrektora szkoły,
Ø
podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów-
godziny wychowawcze dotyczące zachowania się w stosunku do rówieśników, osób
dorosłych, w miejscach publicznych (kino, teatr, plac zabaw, boisko sportowe, sklep,
autobus itp.),
Ø
współpraca z rodziną- inicjowanie spotkań
mających na celu omawianie problemów wysuwanych przez rodziców, np. wywiadówki
profilaktyczne,
Ø
realizacja programów profilaktycznych
dotyczących palenia tytoniu i picia alkoholu, przeciwdziałania agresji ,
rozwijania umiejętności interpersonalnych,
Ø
organizacja
koleżeńskiej pomocy w nauce,
Ø
kształtowanie postaw poszanowania mienia
wspólnego, dbałości o estetykę klasy, szkoły i otoczenia.,
Ø
systematyczne informowanie rodziców o postępach
w nauce i zachowaniu ich dzieci,
Ø
pomoc w poznawaniu samego siebie i kształtowaniu
pożądanego systemu wartości.
Zadania profilaktyczne pedagoga szkolnego
Ø
pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
Ø
wprowadzanie zewnętrznych programów
profilaktycznych
Ø
organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów z
udziałem policji, psychologa, lekarza,
Ø
pedagogizacja rodziców.
Zadania profilaktyczne rodziców
Mając na uwadze, że wychowanie
dzieci to główne zadanie rodziców, a nauczyciele wspierają ich w dziedzinie
wychowania, ustalono następujące zadania profilaktyczne dla rodziców :
-każdy rodzic czuwa nad tym, aby jego dziecko
wykazywało właściwą kulturę osobistą oraz sumiennie realizowało obowiązek
szkolny.
-
rodzice utrzymują regularny kontakt z wychowawcą
klasy, a w razie potrzeby z pedagogiem
szkolnym bądź Dyrektorem Szkoły w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom.
-
rodzice biorą udział w przedsięwzięciach
organizowanych przez szkołę mających na celu doskonalenie metod wychowawczych.
-
rodzice uczniów sprawiających szczególne
trudności wychowawcze winni kontaktować się ze szkołą w każdym przypadku
stwierdzenia naruszenia obowiązujących norm i zasad oraz wspólnie znajdować
sposoby rozwiązywania problemów.
Formy realizacji programu
profilaktycznego
W
realizacji programu łączącego wychowanie, nauczanie i rozwijanie umiejętności
psychospołecznych oraz wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów wykorzystuje
się:
a)
przedmioty nauczania,
b)
godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,
c)
zajęcia sportowe,
d)
zajęcia pozalekcyjne,
e)
uroczystości klasowe, szkolne,
f)
imprezy ogólnopolskie i regionalne,
h)
zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone przez
pedagoga
HARMONOGRAM
DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
L.p.
|
Zadanie
|
Sposób realizacji
|
Termin
|
Osoby
odpowiedzialne i współpracujące
|
1.
|
Pedagogizacja
rodziców - zagadnienia dot. uzależnień, potrzeb kolejnych etapów rozwojowych,
okresu dojrzewania, przemocy i agresji, wychowawczej
funkcji rodziny.
|
Tablice
informacyjne dla rodziców
Pogadanki, prelekcje,
indywidualne rozmowy, spotkania z gośćmi.
|
Na
bieżąco,
w zależności
od potrzeb
|
Wychowawcy,
pedagog, zaproszeni goście (policjant,
strażnik miejski, terapeuci, pracownik socjalny)
|
2
|
Integracja klasowa
i szkolna.
|
Uroczystości
i imprezy klasowe z udziałem rodziców.
Uroczystości szkolne.
Zajęcia integracyjne w klasach prowadzone przez wychowawców.
|
Przynajmniej
raz w
semestrze
Wg kalendarza
imprez
Wrzesień
|
Wychowawcy,
wyznaczeni nauczyciele, pedagog, , rodzice
|
3
|
Bezpieczna
droga do szkoły, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
Udzielanie pierwszej pomocy.
|
Zajęcia
według planu wychowawcy.
Zajęcia dotyczące
przeciwdziałania przemocy realizowane w każdej klasie.
Spotkania z Dzielnicowym kl. 0
– VI.
Monitorowanie zachowań uczniów
podczas pobytu w świetlicy.
|
Na
bieżąco
Po ustaleniu
Cały rok
|
Wychowawcy,
pedagog, nauczyciele,
rodzice, zaproszeni goście
(policjant)
nauczyciele świetlicy
|
4.
|
Likwidowanie
deficytów rozwojowych w szczególności u dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
|
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia logopedyczne
Socjoterapia
Zajęcia rewalidacyjne
Pomoc w odrabianiu lekcji
|
Cały
rok
|
Wychowawcy,
pedagog, terapeuci pedagogiczni, logopeda, rodzice,
|
5.
|
Motywowanie
uczniów do
właściwego zachowania
poprzez przestrzeganie
systemu nagród i kar.
|
Stosowanie
na co dzień
wewnątrzszkolnego
systemu nagród i kar oraz
klasowych reguł i ustaleń.
Wprowadzenie zeszytów
wychowawczych dla uczniów ze szczególnymi problemami w dostosowaniu się do
norm funkcjonowania szkolnego.
|
Cały rok
|
Dyrekcja,
pedagog, wychowawcy,
nauczyciele, rodzice
|
6.
|
Przeciwdziałanie
agresji,
przemocy psychicznej,
zachowaniom dyskryminacyjnym,
wymuszeniom i kradzieżom.
|
Zajęcia
dotyczące przeciwdziałania agresji realizowane w każdej klasie.
Spotkania uczniów z policją
Spotkania Zespołu
Profilaktyczno- Wychowawczego z uczniem i rodzicem.
|
Na
bieżąco,
w zależności od potrzeb
|
Wychowawcy,
pedagog, nauczyciele,
rodzice, Zespół Profilaktyczno-
Wychowawczy,
zaproszeni goście - policja,
|
7.
|
Zapobieganie
kontaktom
z alkoholem, papierosami,
narkotykami, lekami.
|
Zajęcia
dotyczące przeciwdziałania
uzależnieniom realizowane w
każdej
klasie przez wychowawcę w
ramach godzin wychowawczych.
Spotkania uczniów kl. V -VI z
zaproszonymi gośćmi na temat skutków
uzależnień.
Spotkanie rodziców z zaproszonym
gościem.
Udział w ogólnopolskich i
regionalnych działaniach profilaktycznych.
|
Cały
rok
|
Wychowawcy,
pedagog, nauczyciele,
pielęgniarka, rodzice, zaproszeni
goście
|
8.
|
Promowanie
zdrowego stylu życia.
|
Organizowanie
zajęć lekcyjnych, konkursów, zawodów sportowych, kół zainteresowań, zielonych
szkół.
|
Cały
rok
|
Wychowawcy,
pedagog, nauczyciele,
pielęgniarka, rodzice
|
9.
|
Ochrona
uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie oraz brutalnymi programami i grami komputerowymi.
|
Zajęcia
dotyczące przeciwdziałania przemocy w Internecie,
uzależnieniom od komputera,
świadomego korzystania z komputera:
|
Cały
rok
Cały rok
|
Rodzice
Wychowawcy,
Nauczyciel informatyki
|
10.
|
Wspieranie
dzieci w trudnej sytuacji materialnej i zaniedbanych środowiskowo.
|
Rozmowy
indywidualne z wychowawcami, uczniami, rodzicami –
bezpłatne obiady, paczki
okolicznościowe, podręczniki szkolne, stypendia socjalne. Współpraca z Radą
Rodziców.
|
Na
bieżąco,
w zależności
od potrzeb
|
Dyrekcja,
Zespól Profilaktyczno- Wychowawczy,
wychowawcy, pedagog,
nauczyciele, rodzice
|