ZALOGUJ SIĘ





Zarejestruj się!
Zapomniałem hasła!

NASZ ADRES

Szkoła Podstawowa

 

• ul. Duża Cerkwica 32

• 89-430 Kamień Krajeński

• tel. (052) 3-88-64-20

POGODA

Zobacz jaka jest prognoza dla twojej okolicy.

Raport Drukuj
Redaktor: admin   
14.12.2011.
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej
w Szkole Podstawowej 
w Dużej Cerkwicy
w roku szkolnym 2011/2012



1. Wstęp.  
Raport dotyczy Szkoły Podstawowej w Dużej Cerkwicy. Organem prowadzącym jest Urząd Miejski w Kamieniu Krajeńskim. Szkoła składa się z 8 oddziałów,  do których uczęszcza 130 uczniów. Kadrę nauczycielską stanowi zespół 18 nauczycieli. 
 
2. Opis ewaluowanego obszaru.  
Ewaluacji poddano:  
Obszar 1- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej 
i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, z którego wybrano: Wymaganie 1.3 – Uczniowie są aktywni.   Celem ewaluacji było zbadanie w szerokim zakresie aktywności naszych uczniów, ponieważ od tego w dużym stopniu zależą efekty pracy szkoły. Aktywni uczniowie w szkole pomagają w osiąganiu sukcesów w działalności dydaktycznej i wychowawczej. Celem ewaluacji jest także dostarczenie szkole pełnej, rzetelnej, a tym samym obiektywnej informacji o jej silnych i słabych stronach, o jej wartościach oraz ustalenie, co moglibyśmy zrobić, żeby uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach oraz innej działalności prowadzonej przez szkołę. Wyniki ewaluacji adresowane są do dyrektora, rady pedagogicznej, uczniów, rodziców.  

3.     Opis ewaluacji.  
Ewaluacja miała za zadanie zbadać:
I. Udział i frekwencja uczniów na zajęciach edukacyjnych 
II. Udział i frekwencja uczniów na zajęciach pozalekcyjnych 

III. Udział uczniów w wycieczkach szkolnych

IV. Udział uczniów w imprezach i uroczystościach szkolnych   Przeprowadzając ewaluację chcieliśmy uzyskać odpowiedź na pytanie – jaka jest aktywność naszych uczniów, jaki szkoła ma na to wpływ, co należy zmienić lub dopracować aby było lepiej. W badaniu prowadzący stosowali zaplanowane  następujące metody i narzędzia badawcze: analizę, ankietę, wywiad.

4. Opis danych.  
Zbierania danych zajął się zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej powołany przez Dyrektora Szkoły i pozytywnie zaopiniowany  na Radzie Pedagogicznej. Badania przeprowadzane były w listopadzie roku szkolnego 2011/2012 w terminach zaplanowanych przez prowadzących. Materiały zbierano poprzez stosowanie następujących narzędzi: analizę dzienników lekcyjnych, pozalekcyjnych, dokumentacji wycieczek szkolnych oraz ich programów i harmonogramów, przeprowadzanie i podsumowanie ankiet dla uczniów, przeprowadzanie wywiadów z dyrektorem, nauczycielami, wybranymi uczniami, analiza wybranych imprez szkolnych. W wyniku badania pozyskano odpowiedzi na wszystkie zadane pytania w formie ilościowej (liczbowej i procentowej) oraz jakościowej (formułowanych wypowiedzi).    

5. Podsumowanie. Najważniejszymi zagadnieniami poruszanymi w raporcie są:
· wyniki ewaluacji,
· analiza wniosków,
· odpowiedź na pytanie, co robimy dobrze,
· odpowiedź na pytanie co jest naszym problemem wymagającym rozwiązania,
· odpowiedź na pytanie, co możemy zrobić, aby starać się poprawić pracę szkoły.    

6. Wyniki. 
 

I. Analizując udział uczniów na zajęciach edukacyjnych postawiono dwa pytania kluczowe, zastosowano zaplanowane sposoby zbierania danych i uzyskano następujące wyniki.   
 1. Jak uczniowie uczęszczają na zajęcia edukacyjne?   Na podstawie analizy dzienników lekcyjnych, wyników ankiety dla uczniów i wywiadu z wychowawcą  uzyskano następujące wyniki. Frekwencja na zajęciach edukacyjnych od września do listopada przedstawia się następująco:              
I miejsce klasa VI - 97,46% 
II miejsce klasa V – 95%
III miejsce klasa IV – 92,29%

IV miejsce klasa I – 92,03%

V miejsce klasa III – 90,20%

VI miejsce klasa

 2. Jakie jest zaangażowanie uczniów w realizację zajęć?   Na podstawie wywiadu z nauczycielami, obserwacji dzienników, obserwacja zajęć , wyników ankiety uzyskano następujące wyniki: Uczniowie aktywnie uczestniczą na lekcjach, chętnie odpowiadają i przygotowują się na zajęcia. Nauczyciele stosują metody aktywizujące, co daje większy efekt w zapamiętaniu lekcji u dzieci.   Z rozmów z nauczycielami wynika, że dzieci często zapominają odrabiać prace domowe, przynosić potrzebne książki na dane lekcje. Niektórzy maja już gotową wymówkę, co się stało, dlaczego nie są przygotowane do lekcji. Wynikiem braku książek uczeń nudzi się na lekcji i przeszkadza w prowadzeniu.  
    
 II.  Analizując udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych postawiono dwa pytania kluczowe, zastosowano zaplanowane sposoby zbierania danych i uzyskano następujące wyniki.  

1.  Jak kształtuje się ranking zajęć pozalekcyjnych?   Na podstawie wyników ankiety i analizy dzienników zajęć pozalekcyjnych uzyskano następujące wyniki. Wyniki ankiet nie oddają w 100% faktycznego stanu rzeczy, uczniowie nie zawsze były szczere. Analiza dzienników zajęć pozalekcyjnych pokazała, że nie zawsze duża ilość zapisanych uczniów na liście świadczy o popularności koła. Uczniowie dość licznie uczestniczą w poszczególnych zajęciach, 12 uczniów nie uczestniczy w żadnych zajęciach.  Uczniowie najchętniej uczestniczą w zajęciach SKS –u, przyrody i kole matematycznym. Wybierając dane koło, uczniowie kierowali się możliwością poszerzania wiedzy i umiejętności zdobytych na lekcjach, chęcią rozwijania zainteresowań, poprawę ocen, aktywnie spędzenie czasu.  

2.  Dlaczego uczniowie uczęszczają na wybrane przez siebie zajęcia?   Zdaniem uczniów uczęszczają na zajęcia pozalekcyjne, ponieważ są one sposobem na spędzenie czasu w towarzystwie koleżanek, kolegów, pozwalają rozszerzyć wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach, wpływają na rozwój fizyczny, pozwalają rozwijać zainteresowania, a także przezwyciężyć trudności w nauce. Wybierając zajęcia, uczniowie zwracają uwagę na atrakcyjność oraz przydatność zajęć. Są uczniowie, którzy chodzą na zajęcia, bo „muszą”. Większość uczniów uważa, że dzięki zajęciom pozalekcyjnym lepiej i pełniej się rozwija.

Na podstawie wypowiedzi nauczyciela prowadzącego koło matematyczne wyciągnięto wnioski. Spora grupa uczniów uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, ponieważ zajęcia te pozwalają poszerzyć wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach, pomagają w przezwyciężeniu trudności w nauce. Na zajęciach można odrobić zadaną pracę. Oznacza to, że uczniowie przychodzą na zajęcia, by otrzymać pomoc. Pora odbywania zajęć pozalekcyjnych wpływa w pewnym stopniu na liczebność i frekwencję (w tym samym czasie odbywają się inne zajęcia pozalekcyjne). Uczniowie, którym zależy na poszerzaniu wiedzy czy utrwalaniu wiadomości, uczęszczają na zajęcia, by tam doskonalić swoje umiejętności.      

 III. Analizując udział uczniów w wycieczkach szkolnych postawiono dwa pytania kluczowe, zastosowano zaplanowane sposoby zbierania danych i uzyskano następujące wyniki.  

1. Jaki jest udział uczniów w wycieczkach szkolnych?   Na podstawie analizy dokumentacji wycieczek, wyników ankiety dla uczniów i obserwacji wycieczki uzyskano następujące wyniki.   Na podstawie wyników ankiety widać, że w szkole są organizowane różnorodne wycieczki, dla większości są one dostępne i atrakcyjne. Prawie wszyscy ankietowani stwierdzili, że uczestniczą w wycieczkach szkolnych ( 6 stwierdziło, że nie). Biorą udział w wycieczkach ponieważ wtedy nie nudzą się w domu, bo lubią, mogą odpocząć od szkoły, kupić coś nowego.  

2. Czy wycieczki organizowane przez szkołę są atrakcyjne?   Na podstawie wyników ankiety, obserwacji wycieczki i analizy harmonogramów uzyskano następujące wyniki.   Wycieczki organizowanie przez szkołę są atrakcyjne ponieważ: - można zobaczyć, poznać ciekawe miejsca -  zdobyć wiedzę - jest ciekawie i zabawnie  

IV. Analizując udział uczniów w imprezach i uroczystościach szkolnych postawiono dwa pytania kluczowe, zastosowano zaplanowane sposoby zbierania danych i uzyskano następujące wyniki. 

1.  Jakie treści wychowawcze i edukacyjne niosą dla uczniów imprezy i uroczystości szkolne.   Na podstawie obserwacji wybranych imprez, wyników ankiety dla uczniów klasy II i wywiadu z dyrektorem uzyskano następujące wyniki.

Na podstawie obserwacji wybranych imprez szkolnych oraz analizy odpowiedzi uczniów można stwierdzić, że uroczystości i imprezy organizowane na terenie szkoły są dla większości atrakcyjne (63%), ponieważ są ciekawe, pouczające i dobrze zorganizowane. Ponadto poszerzają one ich wiedzę o życiu oraz ich zainteresowania. Dają także wielu uczniom możliwość zaprezentowania się na forum szkoły, dlatego chętnie w nich uczestniczą (51,27%). Ci uczniowie, których wypowiedzi były negatywne, nie podawali żadnego powodu, bądź uzasadniali swój brak zaangażowania nieśmiałością lub niechęcią do publicznych wystąpień.

 2.  Jakie imprezy(uroczystości) są organizowane w szkole?   Na podstawie analizy zapisów w dzienników, wyników ankiety i obserwacji organizacji imprezy  uzyskano następujące wyniki.   Analizując Kalendarz Uroczystości Szkolnych na rok 2011/2012 wykazano, że w okresie od wrzenia do grudnia tego roku szkolnego zaplanowano i zrealizowano następujące uroczystości:
· Dzień Ziemniaka-Piknik Szkolny
· Ślubowanie klas I, przedszkolaka
· Dzień Chłopaka
· Dzień Edukacji Narodowej
· Narodowe Święto Niepodległości,
· Andrzejki szkolne    

Z wywiadu przeprowadzonego wśród nauczycieli wynika, że ilość uroczystości organizowanych przez szkołę jest ich zdaniem wystarczająca. Imprezy organizowane dotychczas zaspokajają potrzeby uczniów i są starannie przygotowywane. 80% respondentów uważa, że uczniowie raczej chętnie angażują się w organizację tych uroczystości


3. Jakie uroczystości i dlaczego uczniowie lubią najbardziej?   Na podstawie wyników ankiety dla uczniów i wywiadu z przewodniczącą samorządu szkolnego uzyskano następujące wyniki.    Analiza wypowiedzi uczniów wykazuje, że uczniowie wysoko oceniają poziom uroczystości i imprez szkolnych (77,9%). Do najatrakcyjniejszych uroczystości zaliczają, imprezy masowe, np. dzień chłopaka oraz akademie okolicznościowe, ponieważ te uroczystości są najczęściej zabawne. Większość uczniów (67,8%) uważa, że uroczystości są organizowane w wystarczającej ilości i nie ma potrzeby organizowania nowych, ponieważ obecne zaspokajają ich potrzeby. 46% uczniów sugerowało organizowanie większej ilości dyskotek i imprez integracyjnych (nocy filmowych). 

Zdaniem przewodniczącej samorządu szkolnego zazwyczaj imprezy przebiegają na dość wysokim poziomie artystycznym. Uczniowie i opiekunowie angażują się w nie, co sprawia, że są one bardziej wiarygodne, a widzowie chętniej je „kupują”. Wiele akademii ma za zadanie uczyć, ale jeżeli zostaje nam – uczniom, przekazany długi tekst „wyklepany” z pamięci, to tak naprawdę nic on nie wnosi, a wręcz powoduje, że słuchacze nudzą się i zajmują czymś innym. Przedstawienia czy też apele, w które wpleciona jest choć odrobina żartu i humoru, wywołują znacznie więcej pozytywnych uczuć i opinii wśród uczniów, ale też nauczycieli. W szkole panuje takie przekonanie, że nieważne jaka impreza została przygotowana, ważne jest to, że można opuścić dzięki temu lekcje. Są jednak takie apele, które naprawdę interesują uczniów i wywołują pozytywne refleksje. Niejednokrotnie jednak akademie okolicznościowe przygotowywane są w sztywny, oficjalny sposób, który nie przypada do gustu uczniom, dlatego tak często nie szanują oni pracy koleżanek i kolegów i rozmawiają.  

7. Wnioski i zalecenia. Celem ewaluacji jest zebranie informacji, czy w szkole uczniowie są aktywni i ustalenie co moglibyśmy zrobić, żeby uczniowie uczestniczyli w zajęciach prowadzonych w szkole?   Badaniu podlegał obszar 1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej oraz wymaganie 1.3 Uczniowie są aktywni.  
Kryterium I – Frekwencja i udział uczniów na zajęciach edukacyjnych.  

Kryterium II– Analiza udziału uczniów na zajęciach pozalekcyjnych.
Wyniki dobre/zadowalające Wyniki wymagające poprawy
1.Uczniowie licznie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych (SKS, chór, przyroda, koło języka angielskiego, koło matematyczne). 2. Uczniowie mają możliwość poszerzenia wiedzy, rozwijania zainteresowań i rozładowania stresu związanego z nauką. 3. Uczniowie widzą potrzebę uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych. 1. Jest grupa uczniów, która nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych

Wnioski i rekomendacje

1.Utrzymanie zajęć pozalekcyjnych dotychczas proponowanym uczniom.

2.Na tablicy ogłoszeń umieścić ofertę zajęć pozalekcyjnych wraz z terminarzem zajęć.       

 Kryterium III– Udział uczniów w wycieczkach szkolnych.     Kryterium IV – Udział uczniów w imprezach i uroczystościach szkolnych.    
Wyniki dobre/zadowalające Wyniki wymagające poprawy
1. W szkole odbywają się ciekawe, atrakcyjne, pouczające, dobrze zorganizowane imprezy, w dostatecznej ilości. 2. Udział w imprezach daje uczniom możliwość autoprezentacji na forum szkoły, chętnie biorą w nich udział 3. W szkole odbywają się również niezaplanowane imprezy. 1. Uczniowie czują niedosyt imprez o charakterze rozrywkowym.
Wnioski i rekomendacje 1. Kontynuowanie tradycji organizacji różnorodnych imprez i uroczystości szkolnych z  uwzględnieniem elementów o charakterze rozrywkowym.        

 

Opracowanie:

1. Karolina Siuda

2. Wiesława Szyszka

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Copyright © PARTNET 2008 All Rights Reserved